Giriş:

Havacılıkta engellerden kaçınılması amacıyla çeşitli uçuş safhaları için engel açıklığı değerleri belirlenmiştir. Bu değerler, prosedür hesaplamalarında veya minimum irtifaların belirlenmesinde kullanılmaktadır.

Çeşitli konularla alakalı MOC ve alan değerlerine o konularla alakalı yazılarda bahsedilecektir.

Engel Açıklığı ve Alanı [ICAO]:

Minimum Obstacle Clearance (MOC):

Tanım:

Minimum engel açıklığı.

Bazı Uçuş Safhalarına Göre MOC Değerleri:

(ICAO PANS-OPS Vol. I doğrultusunda.)

Minimum irtifalarla alakalı MOC değerleri bu yazıda verilmiştir. Kalkış, ayrılış, seyir, aletli yaklaşma gibi bölümler için çeşitli MOC değerleri belirlenmiştir, bu MOC değerleri de safha türüne bağlı olarak primary alan veya özel tanımlanmış bir alan içerisinde geçerl olmaktadır.

Her bir konuyla alakalı MOC değerlerinin ilgili olduğu yazılarda anlatılması planlanmaktadır lakin rehberlik olması amacıyla bazı safhaların primary alan MOC değerleri aşağıda verilmiştir.:

  • En-route:
    • 984 ft (300 m)
    • Dağlık alanlarda aşağıdaki şekilde artırılacaktır:
  • Initial Approach Segment:
    • 984 ft (300 m)
  • Intermediate Approach Segment:
    • 492 ft (150 m)

Primary ve Secondary Alanlar:

Bir prosedürün tasarımında track guidance sağlandığında, her segment, segmentin merkez hattı etrafında simetrik olarak yer alan belirli bir hava sahası hacmini kapsar. Her segmentin dikey kesiti, primary ve secondary alanlara bölünmüştür. Tam engel açıklığı yani Minimum Obstacle Clearance (MOC), primary alanın tamamında sağlanır. Engel açıklığı, secondary alanların dış kenarlarında sıfıra iner. ICAO PANS-OPS Vol. I Sec. 1 1.3.1, 1.3.4

Düz segmentlerde, herhangi bir noktadaki primary alanın genişliği, toplam genişliğin yarısına eşittir. Her bir secondary alanın genişliği, toplam genişliğin dörtte birine eşittir. ICAO PANS-OPS Vol. I Sec. 1 1.3.2

Bir dönüş sırasında prosedürle belirtilen bir track guidance sağlanmadığında, alanın toplam genişliği primary alan olarak kabul edilir. ICAO PANS-OPS Vol. I Sec. 1 1.3.3

NOT: Toplam genişlik; ayrılış, seyir, varış, yaklaşma segmentleri gibi kısımlarda değişiklik gösterir. Genelde PBN segmentlerde, segmentin aşamasına göre segmentin RNAV/RNP spesifikasyonunun belirli bir katı olacak şekilde, geleneksel segmentlerde ise çeşitli açı değerlerine göre belirlenir. Alanların genişliklerinin, ilgili konularla alakalı yazılarda verilmesi planlanmaktadır.

Engel Açıklığı ve Alanı [FAA]:

Primary ve Secondary Alanlar:

Primary ve secondary alan konsepti, US TERPS‘de yer almaktadır.

Required Obstacle Clearance (ROC) Hakkında:

US TERPS içerisinde engel açıklığı hesaplamalarında, ICAO kılavuzlarındaki Minimum Obstacle Clearance (MOC) yerine Required Obstacle Clearance (ROC) tanımlaması kullanılmaktadır. Ayrıntılı ROC hesaplamaları bu yazıda yer almayacaktır.

Bazı segmentlere ait ROC değerleri, bu yazıda ve belki ROC ile alakalı olabilecek diğer konularla alakalı yazılarda yer alabilir.

Level OCS Konsepti:

Level OCS konsepti, “düz uçuş” segmentleri için uygulanabilir. Bu segmentler, en route, STAR, feeder, initial, intermediate ve NPA (Non-Precision Approach) final approach segmentleri için tasarlanmış düz uçuş operasyonlarını ifade eder. Segment boyunca tek bir ROC değeri uygulanır. Bu değerler, çeşitli uçuş koşullarında uçak ve pilot performansı testleri ve gözlemleri ile belirlenmiştir. Tipik ROC değerleri şunlardır: en route, STAR ve feeder segmentleri için 1000 feet (designated mountainous terrain üzerinde 2000 feet), inital segmentleri için 1000 feet, intermediate segmentler için 500 feet ve final segmentler için 250-500 feet.

Bu yazıda ayrıntılı Level OCS hesaplamaları yer almayacaktır.

Ayrıca Bakınız:

Güncellemeler:

Ana Kaynaklar:

  • ICAO Doc 8168 PANS-OPS Vol. I (6th Ed. Amend. 11 28/11/24)
  • US TERPS (8260.3G CHG1)

Yazar Hakkında

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Reklam Engelleyici Algılandı!!

Reklam engelleyici kullandığınız tespit edildi. Bizi desteklemek için reklam engelleyiciyi kapatabilirsiniz.