Giriş:

Bu yazımızda Prepar3D için Addon Scenery olayından bahsedeceğiz ve XML dosyası olmayan scenery’ler için XML dosyası oluşturmayı anlatacağız.

Eskiden, Prepar3D’nin selefi olan Microsoft Flight Simulator X’de (FSX) scenery kurulumu yapmak için, ayarlarda bulunan Scenery Library menüsünü kullanılırdı.

Ayrıca, “scenery.cfg” dosyasına elle de müdahale edilebiliyordu. Hele ki scenery’de efektler bulunuyorsa, efekt dosyalarını da “effects.cfg” dosyasının içerisini elle düzenleyerek veya efekt dosyalarını doğrudan simülasyonun kurulum dizinindeki “effects” klasörüne atabiliyorduk.

Prepar3D’de de aynı yöntemler hala geçerlidir lakin Scenery Library menüsü, bilgisayar dili İngilizce dışındaysa çalışmayabilmektedir ve bu menü ile efekt dosyalarını ekleyemezsiniz. scenery.cfg ve effects.cfg dosyalarını elle düzenleme ise pratik değildir.

Fakat Prepar3D ile uzun yıllar önce eklenti paketi özelliği eklenmiştir. Böylelikle, scenery veya başka türden bir eklentiyi, eklentiler klasörünün içine taşımak yeterlidir. Böylelikle simülasyon, eklentiyi kendiliğinden tanımlayabilecektir. Bir eklenti paketinin simülasyon tarafından tanınabilmesi için, eklenti paketinin içerisinde doğru ayarlanmış bir “add-on.xml” dosyası bulunmalıdır.

Fakat, eski FSX scenerylerini Prepar3D’ye Add-ons klasörü aracılığıyla eklemek istediğimizde, içerisinde ilgili XML dosyası eksik olduğu için simülasyon tarafından tanınmaz. Ayrıca, Prepar3D için scenery yapan bazı scenery yapımcıları, ilginçtir ki add-on.xml dosyasını hazırlamamaktadırlar.

Bu yazımızda ise, bu tür scenery’lere veya kendi hazırladığınız scenery’lere add-on.xml dosyası hazırlayarak sürükle – bırak desteği kazandırmayı işeyeceğiz.

Addon Scenery Kurulumu:

Addon scenery kurulumu çok basittir. eklenti scenery’nizin ana klasörünü, varsayılan olarak

Belgeler\Prepar3D vX Add-ons

konumunda bulunan klasöre atın.

Eğer scenery’nizi sıkıştırılmış klasörden çıkarttıysanız iç içe fazladan klasör bulunmadığından emin olun, scenery’nin ana klasöründe add-on.xml ve diğer dosyalar bulunmalıdır. Örneğin:

Kurulum bu kadar, simülasyonu başlattığınızda ilk kurulumda eklentiyi etkinleştirip etkinleştirmek istemediğiniz sorulacaktır. Daha sonrasında, eklentilerinizi isterseniz “Add-ons” menüsünden devre dışı bırakabilir veya etkinleştirebilirsiniz.

Add-ons Klasörünün Konumunu Değiştirme:

Eğer add-ons klasörünün varsayılan konumunda bulunmasını değil de kendi istediğiniz bir konumda bulunmasını veya farklı konumlarda birden fazla Add-ons klasörü oluşturmak isterseniz. Aşağıdaki adımları takip edebilirsiniz:

1) İstediğiniz konumda ve isimde bir klasör oluşturun:

2) add-ons.cfg dosyalarından birinin konumuna gidin, istediğinizi tercih edebilirsiniz:

İki farklı konumda add-ons.cfg dosyası bulunmaktadır:
Sadece geçerli kullanıcı hesabına etki eden:

C:\Users[Your username]\AppData\Roaming\Lockheed Martin\Prepar3D v[X]

Kullanıcılardan bağımsız tüm kullanıcılarda etkili olan:

C:\ProgramData\Lockheed Martin\Prepar3D v[X]

Not: ProgramData ve AppData klasörleri gizli klasörlerdir. Bunları görüntülemek için gizli klasörleri görüntüleme seçeneğini açmalısınız. Bunun çeşitli yöntemleri bulunmaktadır, buradan bir tanesine ulaşabilirsiniz.

3) add-ons.cfg dosyasını bulun ve Not Defteri veya tercih ettiğiniz bir metin düzenleyiciyle “Birlikte Aç” menüsü aracılığıyla açın:

Keşif dizini için girilmesi gerek girdi:

[DiscoveryPath.X]
PATH=Your Folder
TITLE=Your Title
ACTIVE=true
REQUIRED=false
  • [DiscoveryPath.X]: X “0” ile başlamalıdır. Eğer zaten halihazırda başka girdiler varsa, son girdinin numarasının 1 fazlasını yazın.
  • PATH=: Yeni add-ons klasörünüzün yolu.
  • TITLE=: Başlığa istediğiniz bir şeyler yazabilirsiniz.

4) Daha sonrasında dosyayı kaydedin. Dosya salt okunursa masaüstüne vs. kaydedip olması gereken konuma atabilirsiniz. Böylelikle yeni bir add-ons klasörü girdisi eklemiş olursunuz.

add-on.xml Dosyası Hazırlama:

Gerekli XML girdilerinden sonraki örnekleri inceleyerek XML dosyasının nasıl şekillerde hazırlanabileceğini anlayabileceksiniz. Metin editörü olarak not defteri veya tercih ettiğiniz bir metin editörünü kullanabilirsiniz. XML dosyalarının girdilerini yazdıktan sonra, farklı kaydet menüsünden isim ile birlikte dosya uzantısını da değiştirerek XML uzantısıyla kaydedebilirsiniz.

XML Girdileri:

Eklenti paketi için XML düzeni oluştururken, <SimBase.Document> </SimBase.Document> ana etiketleri arasında <AddOn.Component> </AddOn.Component> etiketleri ile belirtilen parçalar yazılır. <AddOn.Component> </AddOn.Component> etiketlerinin içeriğine göre Scenery, Doku/Kaplama ve Efekt dosyalarını içeren klasörler eklenebilmektedirler.

Bu yazımızda, scenery ile alakalı girdiler verilecektir. Diğer girdi türleri ve daha ayrıntılı bilgi için şu bağlantıları ziyaret edebilirsiniz:

Bütün AddOn.Component girdilerinin kullanılmasına gerek yoktur, sadece ihtiyaç duyulanlar yeterlidir. Örneğin, scenery, harici efekt dosyaları içermiyorsa, efekt eklemeye yarayan AddOn.Component girdilerine ihtiyaç yoktur.

Ayrıca, add-on.xml dosyaları, sonradan eklenen veya değişen bazı özellikler kullanılmadığı sürece genel olarak alt veya üst sürümlerle uyumludur.

Temel:

<SimBase.Document Type="AddOnXml" version="4,0" id="add-on">
    <AddOn.Name>MyAddOn</AddOn.Name>
    <AddOn.Description>My Add-on developed by My Company.</AddOn.Description>

    BU ARAYA "AddOn.Component" GİRDİLERİ YAZILIR.

</SimBase.Document>
  • <AddOn.Name> </AddOn.Name> etiketleri arasına eklenti ismi yazılır. Bu isim, simülasyonun “Add-ons” menüsünde gözükür. İstediğiniz bir şeyler yazabilirsiniz.
  • <AddOn.Description> </AddOn.Description> etiketleri arasına açıklama yazılır. Bu açıklama, simülasyonun “Add-ons” menüsünde gözükür. İstediğiniz bir şeyler yazabilirsiniz.
  • </SimBase.Document> kapanış etiketinin öncesine de <AddOn.Component> …… </AddOn.Component> girdileri yazılır.

Scenery:

<AddOn.Component>
    <Category>Scenery</Category>
    <Path>Content\Scenery\Scenery01</Path>
    <Name>Scenery01</Name>
</AddOn.Component>
  • <Path> </Path> etiketleri arasına scenery ile alakalı BGL dosyalarını içeren klasörün scenery’nin ana klasörüne göre yolu girilir.
  • Ayrıca özel bir kullanımı da blunmaktadır. BGL dosyalarını içeren “scenery” isimli klasör ile doku dosyalarını içeren “texture” klasörleri oluşturulup bu ikisi bir klasöre eklenerek bu klasörün konumu yazılırsa simülasyon kendisi içerideki klasörleri algılar.
  • <Name> </Name> etiketleri arasına herhangi bir isim yazabilirsiniz. Görünür bir yere etki etmemektedir.

Texture:

<AddOn.Component>
    <Category>Texture</Category>
    <Path>Content\Textures</Path>
</AddOn.Component>
  • <Path> </Path> etiketleri arasına scenery ile alakalı doku ve kaplama dosyalarını içeren klasörün scenery’nin ana klasörüne göre yolu girilir.

Effects:

<AddOn.Component>
    <Category>Effects</Category>
    <Path>Content\Effects</Path>
</AddOn.Component>
  • <Path> </Path> etiketleri arasına scenery ile alakalı FX uzantılı efekt dosyalarını içeren klasörün scenery’nin ana klasörüne göre yolu girilir.

NOT: Satır başlarında ne kadar boşluk bırakıldığı, AddOn.Component elemanları arasında boşluk olup olmaması, AddOn.Component elemanlarının hangi sırayla yerleştirildiğinin bir önemi yoktur. Görsel açıdan düzenli görünen bir düzen tercih edebilirsiniz.

add-on.xml Örnekleri:

1)

Scenery klasörünün dizin yapısı şu şekilde:

Bu durumda, BGL dosyalarını içeren “Scenery” isimli klasör, kaplamaları içeren “Texture” isimli bir klasör, efektleri içeren “Effects” isimli bir klasör mevcut olduğu için, bunlara göre girdiler oluşturabiliriz:

2)

Scenery klasörünün dizin yapısı şu şekilde:

Bu durumda, BGL dosyalarını içeren “scenery” ve kaplamaları içeren “texture” isimli iki klasör “LTIB” isimli bir klasör içerisinde bulunduğu için LTIB klasörü için bir scenery girdisi, Effects klasörü için de effect girdisi oluşturabiliriz:

3)

Scenery klasörünün dizin yapısı şu şekilde:

Burada, her klasör “Contents” isimli bir klasöre yerleştirilmiş ve BGL dosyaları içeren iki ayrı klasör, DDS, BMP gibi kaplama dosyaları içeren iki ayrı klasör kullanılmış. Efekt dosyası içeren bir klasör bulunmamakta. Bunlara göre girdileri ayarlayabiliriz:

Yazar Hakkında

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir