PAPI ve VASI nedir? PAPI ve VASI, pilotun piste doğru açıyla alçalmasına yardımcı olan ışıklardır. PAPI (Precision approach path indicator) Genelde hassas ve hasas olmayan yaklaşmaya sahip meydanlarda çoğunlukla bulunur ve pilota yardımcı olur. VASI (Visual approach slope indicator) ise popülaritesini kaybetmektedir, ülkemizde ise askeri meydanlarda VASI ile karşılaşabilirsiniz.

Örnek Fotoğraf: Sağdaki iki kırmızı iki beyaz ışıklar PAPI ışıklarıdır. Pilot bu ışıkların rengine bakarak doğru açıyla alçalıp alçalmadığını anlar, bu görselde 2 kırmızı 2 beyaz, tam süzülüş açısında olunduğunu gösteriyor. Süzülüş hattının üzerinde kırmızı ışıklar beyaza döner, altında ise beyaz ışıklar kırmızıya döner. Peki bu ışıkların rengi süzülüş hattının üstünde veya altında bulunulması durumuna göre nasıl değişebiliyor?

PAPI ve VASI sistemlerinde kullanılan ışıkların yapısı:

PAPI ve VASI sistemlerinde kullanılan ışıklar:

Bu ışıkların özellikleri, içerlerinde sürekli olarak beyaz ışık yanmaktadır, ışığın yarısı kırmızı filtreden geçer, içerisindeki mercek sistemi sayesinde siz yukarıdan bakınca beyaz, aşağıdan bakınca kırmızı görürsünüz.

Bir çok çeşit PAPI ve VASI kombinasyonları bulunur. Çeşitli ışık dizilimleri:

4’lü ve 2’li PAPI:

En yaygını 4’lü PAPI’dir. PAPI, pistin touchdown bölgesi civarında sağda veya solda veya pistin hem sağında hem solunda bulunabilir. 2’li olanına APAPI denilmektedir.

2 ve 3 Bar VASI çeşitleri:

T-VASIS:

PVASI / PLASI

PASI:

3 Renkli VASI:

PAPI/VASI ışıklarının genel yerleşimi:

ICAO Annex 14 vol 1 SHGM Türkçe Çeviri

PAPI ve APAPI

T-VASIS

Işıkların renk değiştirme açıları:

ICAO Annex 14 vol 1 SHGM Türkçe Çeviri

PAPI:

APAPI:

T-VASIS:

PAPI / VASI’nin Chartlarda Belirtilmesi:

PAPI / VASI sisteminin türü, konumu ve süzülüş açısı chart’larda belirtilir. Genelde yaklaşmanın süzülüş açısıyla aynı açıya sahip olsalar da bazen yaklaşma ile PAPI/VASI’nin süzülüş açısı aynı olmayabilir. Bu durumda yaklaşmaya da göre gerekirse ışıklara uymamak gerekebilir.

Jeppesen Yaklaşma Chartı:

Jeppesen chart Airport Info Sayfası:

Jeppesen Airport Chartı:

MEHT (Minumum Eye Height over Threshold-Eşik üzerinde minumum göz yüksekliği):

Genelde 40-70 ft civarında olmaktadır. Kullandığınız yayıncıya ait chart’larda belirtilmiyorsa AIP’lerden bakabilirsiniz.

Uçağa Bağlı Farklılıklar:

Uçakların geometrilerine göre bu ışıkların görünümlerinde farklıklar olabilir. Ayrıntılı bilgi için uçurduğunuz model uçağın FCTM veya ilgili kılavuzunu kontrol etmelisiniz. Örneğin Boeing 747 ve Concorde gibi yaklaşma sırasında kokpiti çok yukarıda kalan uçaklarda PAPI ışıklarının 3 beyaz 1 kırmızı şeklinde kullanılması gerekebilir.

Yazar Hakkında

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir