Senaryomuz şöyle, 05 pistine son yaklaşmaya girdiniz, bunu ATC’ye rapor ettiniz ve 1 numara olarak iniş müsaadesini aldınız.

ATC’nin bizlere bu tür durumlarda verdiği bilgilerden biri de rüzgarın yön ve şiddetidir. Bunu yaparlar çünkü az sonraki iniş esnasında bu rüzgarın yönü ve şiddetinin uçağım için limit içinde yada dışında olduğunu hesaplayabilmem için bu bilgiye şiddetle ihtiyacımız vardır.

05 pistine yaklaşırken ATC’den rapor edilen rüzgar 080 dereceden 20 knot. (080/020KT)

İhtiyacımız olan şey bu rüzgarın komponenti. Hesaplamanın pek çok farklı yolu var ama madem konumuz manuel o zaman bölüm 5’e gidip, Yan Rüzgar Komponent (CROSSWIND COMPONENT) tablomuza bakalım, o bize bu bilgiyi verecektir.

1.Adım : Pist 05, yaklaşma course’u 050 derece, rüzgar ise 080 dereceden geliyor. Yani aralarında 30 derecelik bir fark var. Tablonun içinde 30 derece yazan doğruyu bulunuz. (BKZ 1.görsel)

2.Adım : Tablonun solunda, düşey eksendeki 20’yi bul. 30 dereceden gelen doğru ile 20 yayının birleştiği yerde dur. (BKZ 2.görsel)

3.Adım : Bu iki eksenin birleşim noktasının düşey eksendeki iz düşümü bize karşı rüzgar (headwind) aşağıdaki yatay düzlemdeki karşılığı ise yan rüzgarı (crosswind) komponentini verecek. (BKZ 3.görsel) (Headwind Component, HWC = 17,3Kt , Crosswind Component, CWC = 10 kt)

Bir yandan uçağı uçururken diğer yandan kneeboard’taki bu tablomuz ile sadece bir parmak hareketi ile ihtiyacımız olan rüzgar komponentini bulmak mümkündür.

Sağlamasını yapmak isteyenler için,
– CWC = Sin30x20 knot = 0,5 x 20 = 10 knot

– HWC = Cos30x20 knot = 0,866 x 20 = 17,3 knot

Peki şimdi bu bilgileri kıyaslamam gereken referans bilgi nerede?

Bakınız 3.görsel. (Bölüm 9)
Bakınız 4.görsel (Bölüm 5)

Referansımız sayesinde rüzgar komponentlerimizin limit içinde olduğu yorumunu yapabilir miyiz?

Evet.

O zaman iyi inişler dileyerek, konuyu kapatalım.

Yazar Hakkında

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir