Cloud Break Prosedürü:
Giriş:
Nadiren çeşitli aletli yaklaşma prosedürleri “Cloud Break” içermektedir, genellikle bu prosedürler, bulutların altına alçalmak için kullanılmaktadır. Yaptığımız araştırmalar sonucunda “Cloud Break” ifadesi, 50+ ICAO dokümanı içerisinde yaptığımız taramalara rağmen bir tanımlamasına ulaşılamamıştır ve sadece Doküman 4444’ün içerisinde bir yerde kelime olarak geçmektedir. Cloud Break içeren prosedür yayınlamış ülkelerin çoğunun AIP yayınlarında Cloud Break ile ilgili bir tanımlama da tespit edilememiştir. Bu prosedürler tasarlanırken ICAO PANS-OPS veya ilgili otoritenin kullandığı tasarım esasları bazı farklılıklarla birlikte kullanılmış olabilir. Bu yazı, sınırlı sayıdaki kaynak ve biraz da incelemelere dayanmaktadır. Ayrıca, genel bir kural bulunmadığından çeşitli ülkelerin AIP yayınlarındaki tanımlamalar verilecektir.
Cloud Break Prosedürlerinin Genel Özellikleri:
Genel olarak Cloud Break içeren aletli yaklaşma prosedürleri ilgili havacılık otoritesinin belirlediği kurallara da bağlı olarak,
- İlgili yaklaşma prosedürünün başlığında veya chart üzerinde “Cloud Break”, “Cloud Breaking”, “Cloud Peneration” gibi yaklaşma prosedürünün Cloud Break içerdiğini belirten ibareler olabilir.
- NDB, VOR, LOC, RNAV, RNP gibi çeşitli aletli uçuş yardımcıları kullanılarak uygulanacak şekilde tasarlanmış olabilir.
- Straight In veya Circling ile sonlanabilirler.
- Belli bir noktadan sonra görerek yaklaşmaya serbest bırakabilir veya prescribed track içerebilir.
- İlgili havacılık otoritelerinin belirlediği kriterlere göre Straight In veya Circling minima değerleri verilebilir veya minima kutusunda “Cloud Peneration” gibi ifadeler geçebilir.
Iceland (BI) AIP’sindeki Cloud Break Tanımlaması:
İzlanda AIP’si, Cloud Break için tanımlama yapmıştır:
Uçakların bulutun altına inmesi (Cloud Break prosedürü / Cloud Peneration) ve uçuşlarını VFR’ye uygun olarak tamamlaması için prosedürler, İzlanda çevresindeki çeşitli havalimanları için tasarlanmıştır. Bu prosedürler, bir havaalanına yaklaşmaya yönelik PANS-OPS’a uygundur ve mânia aşma yüksekliği hiçbir zaman 500 ft m.s.l.’nin altına düşmez. ve engel aşma yüksekliği asla 300 ft’den düşük değildir (hangisi daha yüksekse). Bu prosedürlerin isimlendirmesi, son yaklaşma yanal kılavuzu için kullanılan seyrüsefer yardımcısı tipinin ardından tek harfli C veya D (RNAV C, NDB D) son ekiyle tanımlanır.
Iceland AIP ENR 1.5.1.3, 18 JUN 2021
Italy (LI) AIP’sindeki Cloud Break Yönergeleri:
İtalya AIP’si, Cloud Break prosedürleri içeren havaalanlarının AIP AD 2.23 – Additional Information bölümünde ilgili prosedürlerin türüne de bağlı olarak çeşitli görüş mesafesi, bulut tabanı ve diğer çeşitli kısıtlamalar belirtmektedir.
Bazı Cloud Break İçeren Yaklaşma Prosedürü Örnekleri:
BI – Iceland:
BIBD – Bildudalur:
BIIS – Isafjordur:
BINF – Norfjordur:
BIVM – Vestmannaeyjar:
LI – Italy:
LIDT – Trento:
LIMG – Albenga:
LIPB – Bolzano:
TV – Saint Vincent and The Grenadines:
TVSA – Argyle:
Bu yaklaşmayı önerdiği için Efe Arkadaşımız’a teşekkür ederiz.
VQ – Bhutan:
VQPR – Paro:
Bu yaklaşmaların tasarımı ilgili ülkenin AIP yayınında da belirtildiği üzere Airbus şirketi Navblue tarafından yapılmıştır. Chartlar görüldüğü üzere Navblue chartı biçimindedir.
![](https://egitim.ibosoft.net.tr/wp-content/uploads/2024/03/ayrac.png)