ICAO:

ATS rota tanımlayıcısının yapısı ve harfleri:

ATS rota tanımlayıcısının temeli bir harf ile [1, 999] arası sayılardan oluşur. Gerektiği takdirde bir ön ek veya bir ek harf alabilir. Karakter sayısı 6’yı geçemez, en fazla 5’de tutulmalıdır. Örnek: UW77

Temel harflerin anlamları:

  • A, B, G, R: ATS rotalarının yerel ağının bir parçası ve RNAV rotası değil.
  • L, M, N, P: ATS rotalarının yerel ağının bir parçası ve RNAV rotası.
  • H, J, V, W: ATS rotalarının yerel ağının bir parçası değil ve RNAV rotası değil.
  • Q, T, Y, Z: ATS rotalarının yerel ağının bir parçası değil ve RNAV rotası.

Ön ek harfleri, temel tanımlayıcının önüne eklenebilir. Ön ek harflerinin anlamları:

  • K: Birincil olarak helikopterler tarafından kullanılan low-level rotaları belirtir.
  • U: Rotanın veya rotanın bir kısmının upper airspace içinde oluşturulduğunu belirtir.
  • S: Süpersonik uçaklar tarafından hızlanma, yavaşlama ve süpersonik uçuş sırasında kullanılmak üzere özel olarak oluşturulmuş bir rotayı belirtir.

İlgili ATS otoritesi tarafından öngörüldüğünde veya bölgesel hava seyrüsefer anlaşmaları esasında, aşağıdakilere uygun olarak verilen hizmet tipini belirtmek için söz konusu ATS rotasının temel tanımlayıcısından sonra bir ek harf eklenebilir. Ek harflerin anlamları:

  • F: Rotada veya rotanın bir kısmında sadece advisory service sağlandığını belirtir.
  • G: Rotada veya rotanın bir kısmında sadece flight information service sağlandığını belirtir.

Not: Uçaktaki gösterge ekipmanının sınırı yüzünden ek “F” veya “G” harfleri pilota gösterilmeyebilir.

Not: Bir rotanın veya bir kısmının controlled route, advisory route veya flight information route olarak uygulanması, ilgili hükümlere uygun olarak havacılık haritalarında ve havacılık yayınlarında gösterilir.

ATS rota tanımlayıcılarının sesli iletişimde kullanılması:

  • Yazılı iletişimde tanımlayıcı her zaman 2 harften az veya 6 harften fazla olmayacak şekilde belirtilir.
  • Sesli iletişimde, temel harf ICAO alfabesine göre telaffuz edilir.
  • Ön ek harflerinin sesli iletişimde okunuşları:
    > K: KOPTER (İngilizce “helicopter”deki “copter” gibi okunur.)
    > U: UPPER,
    > S: SUPERSONIC
  • “F” veya “G” harflerinin sesli iletişimde söylenmesine gerek yoktur.

ICAO Annex 11 APP 1-2, 1-3

FAA:

ATS rotaları isimleriyle veya ilgili tiple alakalı harfle tanımlanır.

a. Low/Medium Frequency (L/MF) rotaları renk isimleriyle tanımlanır: Amber, Blue, Green, Red.

b. VOR rotaları “V” harfiyle tanımlanır. “Victor Airways” diye de adlandırılabilirler. FAA-H-8083-168

c. Jet rotaları [FL180- FL450] arası “J” harfiyle tanımlanır.

d. RNAV rotaları kullanımlarına göre tanımlanır:

  • Low altitude (FL180 altı) rotalar “T” harfiyle tanımlanır.
  • High altitude [FL180 – FL450] rotalar “Q” harfiyle tanımlanır.
  • Helikopter rotaları “TK” ile tanımlanır.

e. FAR Part 95 dışı rotalar kullanımlarına göre tanımlanır.

  • Low altitude (Fl180 altı) RNAV rotaları “Z” harfiyle tanımlanır.
  • Helikopter RNAV rotaları “ZK” ile tanımlanır.

US TERPS 1-6-7

Ayrıca Bakınız:

Ana Kaynaklar:

  • ICAO Annex 11 5th Ed. Amend 52
  • US TERPS Order 8260.3E CHG 1

Yazar Hakkında

2 thoughts on “ATS Havayolu (Airway) İsimlendirmesi (Victor Airways) | UW, W, UM vs. Ne Oluyor? [ICAO+FAA]

  1. Simbrief’in -balon- VOR olduğunu belirttiğim halde RNAV waypointler koyarak oluşturduğu rotalardan sonra Skyvector’den rota hazırlarken çok işime yaradı. İbrahim Bey’e teşekkürler .

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir